Savaria Praxisközösség

Szűrővizsgálatok

KARDIOVASZKULÁRIS RIZIKÓ

Kardiovaszkuláris rizikófelmérés

A prevenciós rendeléseinken komplex rizikófelmérést végzünk. Ez a beteg célzott kikérdezéséből, az orvosi vizsgálatból és a szükséges labor és műszeres vizsgálatokból áll. Ennek alapján határozzuk meg a beteg veszélyeztetettségét a kardiovaskuláris betegségek szempontjából. Kis, közepes, nagy és igen nagy kockázatot állapíthatunk meg. Ennek megfelelően kialakítunk egy megelőzési és gondozási stratégiát.

CUKORBETEGSÉG SZŰRÉSE

Cukorbetegség szűrése

A cukorbetegség a súlyos tünetek megjelenése előtt már évekkel kimutatható anyagcsere betegség. A szövődmények lappangva alakulnak ki. Ezért fontos az időben történő felismerése, hiszen így évekkel meghosszabbíthatjuk a beteg jó életminőségben eltöltött éveinek számát. A FINDRISC kérdőív segítségével tudjuk azonosítani a 2. típusú cukorbetegségre hajlamos egyéneket. Kérjük, töltse ki és pozitív esetben jelentkezzen háziorvosánál! A kiszűrt betegeket a továbbiakban kivizsgáljuk és gondozásba vesszük. Töltse

A 2‑es típusú cukorbetegség kockázatának felméréséhez tartozó kérdőívet tartalmazó oldalt ide kattintva éri el.

TÜDŐBETGSÉGEK SZŰRÉSE-SPIROMETRIA

Tüdőbetgségek szűrése-spirometria

A légzőszervi betegségek kialakulására legveszélyeztetettebb csoport a dohányzó, 40 év feletti korosztály. Életesélyeiket a korai diagnózis és kezelés nagymértékben javíthatja. Sokan azonban későn fordulnak orvoshoz, gyakran amikor már mindennapi tevékenységeiket sem tudják elvégezni. Felderítésében spirometriás vizsgálatot végzünk a háziorvosi rendelőben, melyre eddig csak szakrendelői vizsgálat kereteiben kerülhetett sor.

FIGYELEM: A covid‑19 veszélyhelyzet időtartama alatt szünetel!

DOHÁNYOSOK FELKUTATÁSA

Dohányosok felkutatása

Magyarországon a felnőttek 28%‑a dohányzik, ezáltal akár 4‑szer nagyobb a szívkoszorúér-megbetegedések és az agyvérzés kialakulásának valószínűsége. A dohányosok felkutatása kiemelt jelentőségű mind a COPD, mind a kardiovaszkuláris rizikó csökkentése szempontjából. Ehhez a kilégzési CO mérő eszközt használjuk szűrőnapjainkon.

FIGYELEM: A covid‑19 veszélyhelyzet időtartama alatt szünetel!

Töltse ki azonban a függőség meghatározására szolgáló kérdőívünket, melyet ide kattintva tud megnyitni.

Segítünk a leszokásban!

ÉRSZŰKÜLET SZŰRÉSE

Érszűkület szűrése

A boka-kar index mérése során az erek állapotáról kapunk információt, azaz látjuk az érelmeszesedés mértékét. Elsősorban az alsó végtagi érszűkület (PAD) állapítható meg, de természetesen a szervezet érrendszere egységet képez. A vizsgálatot a boka-kar index mérő (BOSO) készülékkel végezzük, amelyik mind a 4 végtagon egyszerre méri az aktuális vérnyomást.

MAGAS VÉRNYOMÁS SZŰRÉSE

Magas vérnyomás szűrése

Fontos a magas vérnyomás időben történő felismerése, hogy a szervi károsodásokat megelőzhessük. Sokszor a rendelőben mért vérnyomás eltér a beteg otthoni észlelésétől. Ezt küszöböljük ki a 24 órás vérnyomás monitorozással, (ABPM) mely során a betegre egy hordozható vérnyomásmérőt teszünk. Ez automatikusan fél‑l óránként méri a vérnyomását. A háziorvos számítógépes program segítségével értékeli ki és ha kell, kezelést állít be.

DEMENCIA SZŰRÉSE

Demencia szűrése

A WHO már évekkel ezelőtt népbetegséggé nyilvánította a demenciát, melynek napi szintű szűrése a mai napig gyermekcipőben jár hazánkban, pedig korai felismerése és kezelése lelassítja a folyamatot. Minimental és órateszt segítségével végezzük a szűrést. Ismerje meg a kérdőíveket, mely online kitölthető és visszajuttatható a háziorvosnak.

SZÍRITMUSZAVAR SZŰRÉS-STROKE MEGELŐZÉS

Szívritmuszavar szűrés-stroke megelőzés

65 éves kor után akár a páciensek 9% is szívritmuszavarban, azaz pitvarfibrillációban szenvedhet, mely a STROKE (agyvérzés) és a hirtelen szívhalál valószínűségét jelentősen emeli. EKG vizsgálattal szűrjük a betegség jelenlétét.

DAGANATOS BETEGSÉGEK SZŰRÉSE

Daganatos betegségek szűrése

Korunk legrettegettebb megbetegedése a rák, mely bármely szervrendszert megtámadhat. Az időben történő felismerése teljes gyógyulást hozhat. Ezért fokozottan érvényes a szűrővizsgálatok létjogosultsága.